keluhan hati seorang adam

assalamualaikum

ha,kali ni ak tulis tuk kaum hawa pulak. aku ambil kat dalam facebook. facebook pun ada baiknya kalau digunakan dengan betul.

Duhai akhwat yang kukagumi
Yang memiliki iman di hati
Dengarlah suara hati para lelaki
Sudahi menebar simpati
Hentikan bermanja pada kami
Kami ikhwan biasa yang tidak suci
Yang ingin teguh di jalan Ilahi.

Duhai yang kukasihi para akhwat
Yang memiliki malu, hormat dan martabat
Kami adalah pria biasa yang mudah terpikat
Iman kami tak sekuat para nabi dan sahabat
Fotomu bertebaran menggoda dan mengusik syahwat
Kecantikanmu menembus hati yang taat syariat.

Duhai akhwat yang kusanjungi
Jangan hajar emosi dan jiwa kami
dengan perhatian yang murah
Jiwa ini terasa gerah
dengan pujian yang membuncah.

Duhai akhwat yang kupuja
Engkau adalah mutiara berharga
Harapan bangsa dan agama
Bukan hanya fisik yang harus dijaga
Akhlak juga harus dihiasi
dengan lembaran hidup islami

Engkau akan terlihat anggun
Bukan karena pengagummu yang berjibun
Tapi karena sikapmu yang santun
Engkau semakin mempesona
Dengan izzahmu yang terjaga
Engkau semakin cantik memikat
Karena kepribadianmu yang sesuai syari'at
Renungkanlah duhai akhwat

ni orang indonesia yang buat, jadi ada juga perkataan2 yang aku tak faham.

rangkap last skali tu memang aku suka. kesimpulannya macam nak suruh gadis2 ni jaga agama la.
tapi ada juga aku tengok gadis2 lebih suka meninggalkan agama untuk mengejar dunia yang sementara.

aku cerita sikit pasal artis2 ni. masa aku form 3 dulu aku pernah terbaca dalam paper dialog artis ni.sampai mati pun aku takkan lupa punya insyaAllah.
"masa muda ni la saya nak pakai macam ni. dah tua nanti takkan nak pakai macam ni lagi"
astaghfirullah. moga dirinya diberikan hidayah Allah.
tidak kira lelaki ke perempuan, masa mudalah nak buat amal, nak buat bekal akhirat + persiapan hari tua.
kalau kebanyakan pemuda2 yang berpaling daripada agama Allah, itulah cermin kepada barisan kepimpinan negara akan datang.

"jika kamu melihat orang berbuat maksiat, malulah kamu kerana mereka melakukannya dalam keadaan yang jahil sedangkan kamu melakukannya dalam keadaan kamu tahu"

untuk lelaki, jangan main2 dengan perempuan ni. walaupun pangkat ustaz, belum tentu lagi dapat mengatasi fitnah perempuan.

sabda Rasulullah SAW :
Tidaklah aku tinggalkan sesudahku suatu fitnah yang lebih membahayakan bagi lelaki daripada wanita. Wanita menjadi fitnah ketika mereka menjadi alat membangkitkan nafsu dan keinginan bagi lelaki.

kalaulah semua perempuan ikut rangkap yang last tu, hebatnya mereka.
lahirnya para nabi dari rahim wanita2 yang hebat.

buat kaum adam, doa2la dikurniakan isteri serta anak2 yang baik.

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa.” Ali-Imran : 38

wallahu'alam

15 comments:

incik jumaat March 4, 2010 at 10:10 PM  

subhanallah~

ibnu azman March 4, 2010 at 10:29 PM  

alhamdulillah

nicegoal March 5, 2010 at 1:54 AM  

sy cinta Rasullullah..

azira zahadi March 5, 2010 at 2:41 AM  

Salam..
syukran ats ingatan..
:)

ni'am March 5, 2010 at 7:09 AM  

Insya'Allah

Izzanis March 5, 2010 at 7:32 AM  

salam..

mohon ambil isi penting dalam post ni ye..

syukran..

ani March 6, 2010 at 10:38 AM  

Salam,
rasanya berjibun tu maksudnya beribu, dalam loghat indonesia yang len.

ibnu azman March 7, 2010 at 1:56 AM  

nicegoal : saya juga cinta Rasulullah
kak azira : same2..sy juga insan lemah
izzanis : sila copy.y xleh copy,penulis2 y nak manipulasi ayat2 ak..
ani : yup,thanx...mksdnye byk rsenye..pnt mncari mksd..haha

Unknown March 7, 2010 at 7:22 AM  

ust ni romantiklah..hahaha. sayang ust

ibnu azman March 7, 2010 at 3:56 PM  

ko ni mije xabih2..haha

Tamar Ridzuan March 8, 2010 at 5:59 AM  

macam ni lah ustaz yang saya kenal..
Alhamdulillah..

ibnu azman March 8, 2010 at 3:11 PM  

ohohoho...wan kacak..ko pn same je ye

nicegoal.. March 12, 2010 at 2:21 AM  

semoga bertambah cinta Rasul ALLAH

Anonymous March 21, 2010 at 4:15 AM  

WAN KACAK .. SIAPAKAH ITU .. AKU MAHU MENGENALINYA..

PEMINAT SETIA WAN KACAK ...

ibnu azman March 22, 2010 at 7:09 AM  

nicegoal : insyaAllah
anonymous : sape ni?wt onar kt blog ak ye..haha

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman