bestnya dapat hadiah


assalamualaikum

mesti rase seronokkan kalau ada orang bagi hadiah kat kita. tak kisah la sebab apa pun. birthday, dapat 5A, dapat A+, 1 A dpt rm10. bagilah apa pun, mesti seronok.

macam mana pula kalau dapat hadiah dari Allah. memang hari2 kita dapat. setiap jam, setiap minit, setiap saat. contohnye udara ni la, degupan jantung, darah mengalir dalam badan. nak tulis memang banyak la sangat. semuanya Allah bagi tanpa kita minta pun. kalau kena minta jugak, mati la kita.

"jangan Kau biarkan nasib kami ditentukan oleh kami sendiri walau kadar sesaat mahupun kadar yang lebih pendek dari itu"

bila kita dapat benda yang best2, mesti kita rase syukur la sangat2. contohnye dapat result exam la, cemerlang pulak. Alhamdulillah diucap berkali2. setiap kali orang tanya, mesti ada punya Allahamdulillah.

bersyukurkah kita jika ditimpa ujian? sedangkan ujian itu juga datang daripada Allah. dan jika kita hadapinya dengan sabar, maka ujian itu meningkatkkan keimanan kita dengan Allah. teringat aku pada tazkirah sahatku di PASUM dulu, "pernahkah kita mendengar orang mengucapkan alhamdulillah jika dia tak dapat 4.0?"

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
Surah Al-Ankabut ayat 2-3

baru2 ni result exam keluar. ada yang lulus sume, ada yang ulang paper, ada yang ulang taun. semua result2 tu adalah ujian dari Allah. hatta yang lulus semua pun adalah ujian dari Allah. tapi bagi kita insan yang lemah ni, bila ditimpa suatu musibah, mesti la rasa sedih, down, menyesal. bersedihlah sebab itu memang fitrah manusia. Rasulullah juga bersedih apabila ditimpa musibah. tapi bersedih itu berpada2 lah.

sabda Rasulullah,"sebaik2 perkara itu adalah yang sederhana."

bila aku tahu yang ak fail 1 paper, tak ada rasa apa2 pun sebenarnya. tapi memang kadang2 ada masanya rasa sedih juga kan. bagi aku sendiri, banyak hikmahnya aku ulang paper ni. cuti tak membazir. banyak benda boleh ak buat di kolej ni. kuliah pun banyak, khutbah best pun dekat je. nak cuti panjang2 pun,rumah dekat je. jadi tak la terasa sangat pasal cuti sikit ni.

tak tahu kenapa, aku sangatlah gembira duduk bersama2 sahabat2 yang mengulang ni. semua tengah susah. semua seboleh mungkin membantu. yang bagi semngat pun ramai. tak ada yang bermegah2 dengan kepandaian sebab semua pun same je. aku akan hargai nikmat ujian yang Allah berikan kat aku ni. moga2 aku tergolong dalam golongan hamba-Nya yang bersabar.

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya."
Surah Al-Baqarah ayat 286

inilah hadiah daripada Allah untuk aku

wallahu'alam

2 comments:

Anonymous March 20, 2010 at 10:12 AM  

alhamdulillah...diberi ujian kali ni utk ulang posting...
tp mmg btol time ni best bersame shbt2, dgn kate2 smgt, slg membantu, xlokek ilmu.
tp xkurg juge utk shbtku yg lulus, beliau tetp support aku..
moge kite semu leles n dpt naik 4rd yer...ameen ya robb.

ibnu azman March 22, 2010 at 12:13 AM  

ya,anda memang benar..insyaAllah

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman