sekularisma

assalamualaikum


isu sekular ni dah lame sebenarnye. selalunye duk cakap kat pemerintah sekarang la kan. tak kire la malaysia ke, arab saudi ke, mane2 la. kebanyakan mengamalkan gaya sekular ni. semua dah sebati dengan gaye pemikiran yahudi.


tapi, tanpa sedar orang2 sekeliling kita pun sedang mengamalkan sekular (mungkin diri aku sendiri). islam ni bukan sekadar membaca al-quran, solat, zakat, puasa. islam kan merangkumi seluruh kehidupan kita, dari bangun tido sampai la tido balik.


hm.. bila aku balik rumah ni, ada la orang mintak imamkan solat, imamkan bacaan tahlil, baca doa, tanya pasal bacaan al-quran sket2. bukan power pun, tapi tau la sket2. ada jiran aku ni remaja tanye aku soalan pasal tajwid, aku cakap je tak tau, suh tanye ustaz. tapi malu la jugak kan, hari2 baca, umur dah 24, pun ada lagi tak tau soalan senang2. ape2 pun, berusaha menjadi yang lebih baik setiap hari.


berbalik cerita tadi, tapi aku nak cerita dulu kisah masa aku form 4@5 dulu. ada seorang ustaz ni merungut la kat kitorang, name ustaz nazaruddin. ingat lagi, baik sangat ustaz ni."bila baca doa je panggil ustaz, bila solat hajat panggil ustaz, nak tahlil panggil ustaz. benda2 lain tak mau panggil ustaz tanye pendapat." hm.., seriously masa tu aku langsung tak faham ape2. lepas beberapa tahun, mengaji sket2, baru la aku paham ape yang nak disampaikan ustaz naza 2. 


benda yang sama berlaku kat aku sekarang. benda2 besar2 orang takut nak langgar. berdosa katenye. tapi orang yahudi sekarang dah tak suruh orang islam tinggal Allah semua, diorang dah tau tak jalan punye. kan Rasulullah SAW dah pesan dalam khutbah terakhir, musuh2 islam akan attack part yang kecik2 (boleh la bace sendiri ye nanti khutbah 2).


nak tanye aku, mintak aku wat semua 2, ok je. aku takkan tolak pun. tapi kalau la benda2 lain pun tanya aku gak.


"camne ye pakaian yang saya pakai hari ni? ikut cara islam tak?" "camne ye nak wat walimah/majlis cara islam ajar?"
"camne kawen cara islam?"
"insuran boleh tak saya pakai?"
"camne ye nak buat pinjaman cara islam?"


allahu rabbi, mau menangis dengar soalan2 ni.


bukan la tau pun jawapan2 tu. tapi sekurang2nye boleh la aku gi tolong bertanya kepada yang arif.


ni ambik yang mana suka je. yang tak suka buang tak mau mencari. yang kene kat batang hidung orang cari dalil sampai lubang cacing. yang terkene kat hidung sendiri, tak mau cari. ni memang aku dah terkena. sakit hati rase.


sekular ke macam kat atas ni? hm.. kalau salah tolong tunjukkan


wallahu'alam


ps: sejak akhir2 ni selalu tersalah tengok tarikh je..haish

0 comments:

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman