asingkan

assalamualaikum

alhamdulillah cuti ni sempat jumpa dengan member2 lame, main futsal same2, tengok bola same2, menge'teh' same2..gunakan masa lapang sebelum sempit...

lepas futsal, birthday suprise tuk Fit
dari kanan: anip tuf, naqi, beckam, aku, jehe, fit

alhamdulillah, dah settlekan sebahagian medical check up arini. tinggal nak jumpa Dr je 11/5/12 ni.. lancar je tadi.

buat kat HKL, memang mantop pengurusan, layanan semua.. memang best. tapi ada benda la yang aku nak kena take note tuk masa depan. bila kena kat diri sendiri baru la terngadah.

hm.. masa mula2 ak start uruskan opkim dulu, impian aku nak buat opkim yang asingkan laki2 n perempuan. alhamdulillah ada la beberapa opkim yang berjaya. kebanyakan bergantung kepada berapa ramai yang join masa 2. kalau seimbang lelaki n perempuan, alhamdulillah boleh buat. sebab opkim ni bukan bende yang darurat pun nak campur laki n perempuan ni.

sama la keadaan kat hospital ni. teringin nak tengok hospital kerajaan usahakan asingkan laki n perempuan. tadi aku kene buat X-ray chest kan..hm.. memang la pintu tutup dari pandangan pesakit2 kat luar. tapi dalam pun ada pintu n koridor yang pekerja2 (lelaki n perempuan) lalu. pintu yang dalam tu tak ditutup plak. radiologist perempuan ni dengan selamber je suruh buka baju. die ingat lelaki ni takde malu ke ape. aku menganggap badan ni masih lagi aurat kepada perempuan bukan mahram selagi mana aku berasa malu nak buka. dah kate pun aurat=malu. bukan tak boleh pun nak asingkan lelaki n perempuan. biar la tunggu lame asalkan syariat ditegakkan.

akan datang aku akan bekerja kat hospital. biasa aku duk tengok kat HUKM, ada wad yang campur, ada yang asing laki n perempuan. dah pesakit boleh asingkan, pasti boleh diusahakan asingkan Dr2 juga. keadaan akan jadi lebih selesa, lebih berkat insyaAllah, lebih cepat pesakit sembuh =)

kalau diri sendiri@saudaramara yang sakit, mesti kita nak yang sama jantina yang periksa, lebih2 bab bersalin. tapi untuk pesakit, kita belakangkan benda ni.

kita boleh berkata,"kami nak periksa je. bukan ada pape perasaan pun."

jadi aku ambik kata2 prof harlina,"its not about how you feel, it is all about how the patients feel."

jadi azam aku, usahakan buat pengasingan ni sebaik mungkin.
kalau bukan masa HO, buat masa MO,
kalau bukan masa MO, buat masa jadi specialist,
kalau tak boleh buat sampai bila2, kita la orang yang bertanggungjawab atas tugas tu kat akhirat nanti.
kalau tak sempat buat, moga diampunkan Allah atas khilaf ni.. astaghfirullah.

wallahu'alam

0 comments:

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman