raja sehari

assalamualaikum~

harini tak berkesempatan menghadiri BERSIH 3.0 yang memang aku dah bajet nak datang lame dulu lagi dah. urusan keluarga di seremban menghalang. nampak macam lagi ramai drpd BERSIH 2.0. lagi banyak tentangan, lagi banyak ujian, dll. terase rugi sangat.


post ni bukan aku nak cerita pasal bersih pun. tapi apa yang aku belajar harini, yang boleh aku jadikan pengajaran. pengalaman yang sangat berguna.

aku pergi walimah kat seremban. bertolak pukul 7pg. sampai dalam 8.30pg. jadi akad nikah awal tu ok la. majlisnya baik, pengisian pun ok la, bermanfaat. alhamdulillah, semuanya lancar.

lepas tu dalam pukul 10pg, lepak la dekat rumah sewa. sembang2 sikit dengan sedare mare. biasa la soalan,"hafiz bile lagi?" aku dah malas nak jawab soalan ni sebenarnye. semua aku jawab,"tak tahu" je. senang. memang semua sedia maklum aku nak je cepatkan. tp aku hanya kuasa kecil. ada  boss, ada big boss dan ada yang lagi hebat iaitu Allah. insyaAllah apa yang perlu aku buat berdoa, bersangka baik, bersabar. tapi susah sebenarnye, tp insyaAllah ade manisnye nanti.

benda yang aku belajar

1. sesiapa yang kehidupannya macam/hampir2 macam suami isteri sebelum kawen lagi, takkan terase sangat nak kawen cepat2 ni. semua yang kat dunia dah dapat. jangan memain pompuan ni. sekali diuji, ustaz pun rebah, ape la sangat aku ni. 

2. bila berkata2 tentang agama, jangan digunakan akal. kalau tak tahu, jangan diulas. jangan digunakan sesuatu hadith itu pada tempat yang salah. jangan diambil dalil2 yang disukai. lagi teruk, bahagian yang tak suka, tak mahu dengar. bila mereka berbicara, teserlah kejahilan. semakin banyak cakap, semakin jelas jahilnye. ape yang aku buat, kalau tak mampu, aku berdiam diri. kalau lawan, lagi banyak cakap, lagi banyak nampak jahilnye. tak tahu la ape aku buat ni betul ke tak.. hm..

3. bila buat sesuatu majlis, fikirkan kesenangan tetamu sebelum kesenangan diri sendiri. ni lagi la, aku sendiri terase susahnye. sampai tak dapat pergi walimah mariana.. haish.. ni memang aku setuju sangat la. tuk tetamu, makan makanan yang terbaik, tempat duduk yang terbaik, layanan yang terbaik, pemberian yang terbaik. barulah nampak seronoknye terima tetamu datang kan =)

4. raja sehari ni macam gelaran la tuk pengantin yang diraikan masa walimah. gelaran yang dipakai adat melayu ni sangat menyusahkan sebenarnya. kalau dihapuskan gelaran 'raja sehari' ni, banyak perkara dapat dijimatkan, kemaksiatan dapat dihapuskan, sunnah dapat diterapkan. contoh eh, kalau takde raja sehari, takde la makan beradab, takde la pembaziran, takde la tetamu makan makanan yang lagi rendah standard daripada orang rumah. dan juga pengantin menjadi 'rakyat biasa' yang melayan tetamu yang datang. banyak lagi la kebaikannye. aku nak komen lebih2 pun risau juga. belum diuji kan. dah kene nanti baru la tau. susah bende ni, adat turun temurun. "kang orang kate ape pulak." ayat bese dengar. =.='
mari berubah. kalau bukan sekarang, insyaAllah 10 tahun lagi. kalau bukan kita, insyaAllah keturunan kite. tapi yakinkah kita masih ada hari esok?

mari bermuhasabah

kalau Rasulullah ada lagi sekarang, ape kite nak cakap..hm..video ni dah lame ak download. tapi tak pernah tengok sampai abis pun. tak sanggup..


wallahu'alam

2 comments:

ImimaysroN April 28, 2012 at 7:58 PM  

mari berubah!
semoga dipermudahkan segala urusan..

ibnu azman April 29, 2012 at 11:02 AM  

mari!

insyaAllah dipermudahkan =)
syukran

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman