layakkah?

assalamualaikum


alhamdulillah,masih diberikan masa untuk hidup,menghirup udara segar tanpa perlu diminta.. betapa Allah itu Maha Pemurah.. manusia sering berbuat maksiat dalam keadaan nikmat Allah itu menggunung tinggi..


"manusia jahil akan mencari seribu alasan untuk menidakkan perintah Allah."


perkongsian sikit. berterabur, tapi ambik la mane yang bermanfaat.


beberapa hari ni berpeluang belajar beberapa benda. paling ingat, kuliah maghrib oleh Ust Tengku Abdul Rahim. seorang guru di pondok kat Tak Bai. die gantikan Ust Abdul Malek yang sepatutnye bagi kuliah mase tu. memang lain dari yang lain. die kupas surah al-muddaththir. die ceritakan kelebihan bangun malam. bagaimana mereka ini tidak dihisab di akhirat nanti dan macam kelebihan lagi la. orang2 yang hebat dahulunya, sultan muhammad al-fateh, salahuddin al-ayyubi dll, diorang semua tak pernah tinggalkan tahajud sejak baligh. aku ni dah berapa lame baligh, baru nak berjinak2 dengan tahajud. kalau la boleh diundurkan masa, banyak benda yang aku nak ubah keputusan. terlalu banyak penyesalan.


dalam ramai2 umat islam, berapa yang bangun bertahajud,
dalam ramai2 yang bertahajud, tahajud mereka itu khusyuk dan diterima Allah. 
sikit sangat.


diceritakan juga keadaan di neraka dan syurga. tapi banyak concentrate pada neraka la. jarang sekali kite diceritakan tentang benda ni. terasa takut pada Allah, takut pada hari pembalasan.


abu bakar as-siddiq walaupun dijamin beberapa kali masuk syurga (ahli perang badar, 10 sahabat dijamin syurga, ada lagi, xingat) masih merasa tak layak untuk masuk syurga. "aku tidak yakin aku akan masuk ke syurga selagi sebelah kakiku tidak melangkah masuk ke syurga."


kita manusia biasa tak merasa apa2. cinta pada dunia melebihi akhirat. mulut kata takut, perbuatan tak selari dengan mulut. masih berasa selesa mencari kebahagiaan dunia melebihi kebahagiaan akhirat. masih berasa yakin akan hidup pada esok hari.


~mari muhasabah diri~


wallahu'alam


ps: susahnye nak kawal perasaan bila teringatkan penyesalan dulu..hmm..

0 comments:

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman