something that i will remember for life

assalamualaikum

lame rasenye tak menulis. bukannya takde idea, banyak sangat benda nak bagitau, tapi ntah la..aku pun tak tau kenapa tak tulis, tak berusaha kot.. hm..hanya Allah yang memberi kelapangan bagi hamba2Nya..

alhamdulillah, diberi sedikit perasaan nak menulis. lagipun dah ada orang sound blog dah bersawang..haha..

aku baru je lulus exam ni. takde la rase bangga pun, mungkin rase puas la kot dah abih belaja. nak bangga pun mungkin part dekan jadi examiner aku..haha


harini baru buat doa selamat kat surau umah aku ni. orang duk ucap tahniah2. rase tak selesa aku. macam la hebak sangat.. sekarang ni aku duk tengok2 kat surau, yang imarahkan ramainye budak muda2. umur dalam 14-17 tahun. yang baru sekolah rendah pun ada. datang lagi awal dari aku, azan dulu, hampar sejadah, bukak tingkap, kipas, bersih surau. yang dah berumur siang2 kerja, jadi diorang la yang buat kerja2 tu. ya Allah, bertuahnye diorang ni. muda2 dah dekat dengan majlis2 ilmu, hati dah terikat dengan rumah Allah. teringat zaman aku dulu. jahilnye aku dulu. astaghfirullah.."apa yang kamu lakukan dengan masa muda kamu?"..lepas tak aku dengan soalan ni...

sepanjang 5 tahun kat uni ni, banyak bende yang aku belajar. medical n non-medical, semuanya. paling bermakna sekali aku jumpa tujuan aku hidup. kalau sebelumnya aku duk pikir pasal nak exam je, sekarang ada la fikir pasal umat. tak banyak, sikit.. alhamdulillah.. aku pun tengah belaja lagi. ambil peluang mana yang ada. 

masa pasum dulu aku memang tiptop bab mase dan pengurusan. mase belajar, mase pegi surau, masa makan, masa main. semua dah ada jadual. dan tu la yang jadi rutin hidup aku hari2 kat sane. bile teringat balik, masa2 yang disusun tu semuanye tuk dapat 4.00. masa belajar target 4.0, pergi surau minta pada Allah nak 4.0, pergi main pun sebab nak bagi segar mase malam nak study. memang dapat la 4.00 kn. dah Allah dah cakap, apa yang kamu usahakan, niatkan, itu la yang kamu dapat. bersosial ni takde la rasenye, kecuali yang duk dekat2. wancah pun aku tak kenal sangat. yang aku tau, wancah datang, aku lari.. haha.. maklum la, jahil sangat. jemaah tabligh datang je, mesti ada orang bagi sign awal2. kunci pintu.. haha. hm..jadi masa ni dah rugi setahun. 

kenal tujuan sebenar hidup ni masa akhir 2nd year. nazil pekena aku! pergi program dakwah. alhamdulillah, mase tu blurr lagi. tapi sahabat2 banyak membantu. tak ditinggalkan aku sendirian. serumah ngan pidot plak. memang smart la. haha.. alhamdulillah sekarang lebih terisi. pergi majlis2 ilmu, buat sesuatu tuk Islam. nasihat aku, dampingi orang soleh. insyaAllah ada manfaat.

jadi nak jugak cerita pasal study group express aku ni... hehe..

happy kan kami?hehe

malah lagi happy..wakakaka

alhamdulillah group ini dibentuk. dulunye aku sangat tak yakin dengan study group yang ahlinye ramai. lebih 5 orang pun aku tak sedap dah. ni ada 15 orang! tapi rase tak yakin langsung takde. sangat meyakinkan! mungkin sebab semua ahli2 group aku dah kenal kot. tapi dah masuk group ni, lagi kenal sangat2.. haha.. sape suka tido, sape suka makan, sape suka 'betulkan' english orang, sape selalu stress, sape suka gelakkan orang (sepatutnye ada yang terbatuk2 malam ni).. haha.. macam2.. masa mula2 aku sangat stress. sampai ponteng sehari. tak tahan. tapi tengok diorang bincang2 ni, rase la semangat dengan ketabahan masing2 walaupun bukan tahu semua pun. banyak sangat benda yang aku tak tahu mase tu. tapi aku teringat kata2 abang hazim. "masa ni la banyak benda baru nak belajar. bile orang bincang benda tak tahu, jangan rase stress. masukkan je apa yang dapat tu dalam kepala. jangan duk pikir benda lain." memang berguna tips ni. kalau rase stress, bazir masa lagi, nak destress lagi, nak masuk pun tak dapat. 

alhamdulillah adik-beradik ni lulus semua! masa result umum tu, memang nama2 ni la aku duk cari sangat2. kot2 ada nama yang tak dipanggil. risau juga kan. lagi risau kalau2 nama aku tak dipanggil. bukan risau bab nak sambung belajar 6 bulan, tapi bila sambung 6 bulan, maka lewat 6 bulan la aku kawen. dah 24 ni. kalau boleh sebelum umur aku 50, nak jugak tengok anak2 aku dah keje, berkeluarga. senang la sket aku nak tinggalkan diorang esok (jauh melencong..haha).

sekarang ni masuk la fasa berikutnye.. kene pikir camne aku nak isi hidup aku tuk 30 tahun akan datang dalam field yang tak berape nak minat ni.. moga dipermudahkan insyaAllah..

2 comments:

ImimaysroN April 18, 2012 at 9:14 PM  

menarik entry ni..
nak tambah sket.. ade jugak, org yg suka dan selalu sgt gelakkan org, tapi akhirnya dia pulak yg digelakkan.. kan?
hehe.. jgn marah..

semoga dpermudahkan segala urusan

(rasa mcm dh komen jgk sebelum ni, tp takde..)

ibnu azman April 20, 2012 at 6:09 PM  

haha..terbatuk2 x aritu?

insyaAllah..likewise ^^,

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman