manusia kini

assalamualaikum

alhamdulillah, segala puji bagi Allah. aku masih lagi diberikan sedikit peluang dan ruang untuk update blog. bukan senang nak dapat masa update blog ni.

sepanjang aku berada kat UKM ni, dah beberapa kali aku jumpa manusia yang bukan sahaja tidak menggalakkan orang lain melakukan kebaikan, malah menasihati supaya tidak melakukan kebaikan.

kaka dan lili

1. dikatakan,"ada 1 golongan manusia yang kononnya menegakkan agama, tapi sebenarnya mereka menghalang kebebasan orang lain. buatlah apa yang kamu suka, kamu bebas melakukan apa yang kamu suka..."

2. dikatakan,"jangan la kamu ikut sangat usrah ni. boleh nak ikut, tapi jangan la banyak sangat. jangan masuk kumpulan2 yang ekstreme ni." gayanya macam mengambil berat, tapi sebenarnya sedang 'menasihati' kita semua untuk tidak melakukan kebaikan.

3. ni sahabat aku bagitahu. yang ni memang tak ada beza dengan sifat yahudi laknatullah. "korang jangan turun surau......" kurang ajar betul. syaitan bertopengkan manusia. dan yang paling menyedihkan, orang berkata2 mempunyai latar belakang pendidikan agama yang lebih hebat berbanding aku. aspek kefahaman lebih memainkan peranan, begitu juga dalam hal untuk mengajak orang masuk jadi ahli gerakan. perlukan kefahaman untuk terus istiqamah.

adi bertarung 


biar apa pun yang mereka kata, tidak akan membawa sedikit kerugian pun kepada Allah. dan jika kita melakukannya, tidak akan menyebabkan keuntungan kepada Allah kerana sifat Allah itu tidak bergantung. lain pula manusia yang sentiasa perlu bergantung kepada sesuatu samaada kepada Allah mahupun kepada manusia itu sendiri.

allahu'alam

4 comments:

Anonymous June 22, 2010 at 11:30 AM  

masyaallah hebat betul sahabt aku ni..betul apa yg ko kata..ingt xsirah "fathul mekah"..apa Rasulullah kata.."masuklah kamu ke dalam masjid, rumah-rumah ibadah, rumah abu suffian atau rumah2 kamu..nescaya kamu selamat"..sgt sedih kadang2 bila ada peraturan2 pelik yg dikeluarkan utk restrct kan penggunaan rumah ibadah dgn alasan keselamatan..rumah ibadah ni kan rumah allah..allah akan jaga dia..so org yg duduk atau gunakan rumah ibadah insyaallah bwh lindungan allah..aku pun sgt sedih bila ada peraturan karut2 mcm ni..nampak mcm menjaga kita tapi niat dalamanny allah ja tahu..

kalau takut nak bawa islam..jangan jadi islam la mcm 2..

tapi pelik la..knp gambar2 ko 2 gmbar ular la, cicak besar la..

ibnu azman June 22, 2010 at 9:04 PM  

cepat2 tukar pimpinan kpd y akn mmbetulkan masyarakat mengikut Islam, dan bukan y mletakkan akal dihadapan islam...

saje je letak gmbr 2...

Unknown June 22, 2010 at 9:08 PM  

yg no 3 tu ckp jgn trun surau. btul la. duk dlm surau jgn trun2.. surau kita kan kt atas. haha

ibnu azman June 23, 2010 at 5:34 AM  

haha...yela..turun pastu naik balik...

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman