daruratkah?

assalamualaikum

lama dah aku tak update blog aku ni. sekarang po
sting ortho yang sepatutnya sibuk, tapi aku yang 'bijak' mengurus masa dapat banyak masa kosong..haha..


adi yang suka membaca


beberapa insiden yang menyebabkan aku nak tulis blog ni. tadi aku tengok video ustaz azhar idrus, tu yang membuka mata aku tentang isu ni. tentang pergaulan antara muslimin dan muslimat samaada dalam segala hal termasuk hal akademik. ni peristiwa2 tu :

1. ada satu hari tu, pensyarah aku ajar buat physical examination. lepas habis dia ajar, dia minta sorang muslimat buat lagi sekali kepada seorang lelaki non-muslim. perlukah?daruratkah?

2. aku ada appointment physiotherapy untuk sekali setiap 2 minggu. ad la sekali 2, student perempuan dari uitm yang buat kat aku. hari tu tiba2 dia nak buat ultrasound dalam bilik. mungkin sebab mesin yang kat luar orang dah pakai kot. aku follow je la. dah aku prepare nak kena ultrasound, tiba2 dia tutup tirai. aku apa lagi, buat muka blur ah. dia pun blur ah tengok aku. aku pun cepat2 la mintak die bukak tirai. bukannya aku kena buka baju ke apa ke dalam tu. lipat seluar je kot.

3. aku dengar ceramah ustaz azhar idrus pasal perempuan yang bekerja kat pejabat. macam mana mereka bekerja dengan bos yang lelaki. bila kena panggil, mesti la kena masuk pejabat kan. berduakah?ada muhrim?kalau tak ada, sama la macam bercouple jugak la kan. darurat? belum darurat lagi, belum sampai mati lagi kalau ingkar. dalam situasi aku ni mungkin dalam keadaan ada pensyarah perempuan yang nak jumpa aku, apa tindakan aku?


adi bersantai


semakin hari, perkara2 sebegini semakin diambil ringan oleh umat islam. kenapa? tidak ambil tahu? tak tahu yang dia tak tahu? didikan ibu bapa yang tidak menekankan aspek agama? buat yang bergelar@bakal ibu bapa, doa siapa lagi yang Allah akan terima selain daripada anak yang soleh?

adakah situasi seperti di atas semtiasa terjadi kepada sahabat2 semua? suatu perkara ang perlu difikirkan bersama. janganlah sampai generasi akan datang mendapat bahana yang lebih teruk daripada zaman kita. adalah sangat penting untuk sahabat2 memikirkan bagaimana untuk mengatasi perkara2 tersebut. jika bukan untuk orang lain, buatlah untuk diri sendiri.

"wahai Tuhan kami. jadikanlah kami orang yang mendirikan solat dan begitu juga anak cucu kami. wahai Tuhan kami. terima doa kami. ampunilah dosa2 kami dan kedua ibu bapa kami dan orang2 yang beriman pada hari tegaknya hisab"

allahu'alam

0 comments:

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman