aku pemarah?

assalamualaikum

imam al-ghazali menyifatkan sifat marah dan mengikut kemahuan nafsu itu menjadi punca besar keburukan akhlak seseorang.

pemarahkah aku?susah nak jawab. sangat subjektif. bergantung kepada seseorang menilai macam mana marah tu. katakan prof yang ajar aku marah, tapi aku tak de la rase down sangat. senyum je. jadi pendapat setiap individu berlainan.

marah ni tak bagus sebenarnya. kalau ikut pengalaman aku la. masa form 1 dulu, gila pemarah aku. payah betul nak control. kene pulak aku masa 2 ketua kelas, lagi sedap aku duk marah member2 aku ni. tapi form 1 tak tahu apa2 lagi pun. berterusan la sifat marah aku tu sampai la form 3. implikasinya, biasala, member tak suka, payah nak rapat dengan member, ditakuti tanpa dihormati. nak list memang banyak la.

masuk pula form 4, aku pindah sekolah. masa ni entah macam mana marah aku di dicontrol sikit. kira low profile la aku dulu ni. tak cari pasal, diam2 sudah. jadi tak banyak masalah la yang timbul. senior2 memang tak kacau aku la. paling kuat pun, ambil air sekali. itu je la. tapi diam sangat pun tak bagus jugak. member rapat pun tak ramai. nasib baik la laki 1 blok je, boleh la sembang2. jangan cari gaduh dah la. dengan perempuan jangan cakap la, budak kelas aku je la yang aku sembang2. yang lain2 takat tau nama tu ok la kot.

ha, masa pasum pulak. ni ok sikit. dah pandai manage marah2 ni. masa ni la aku belajar. payah juga aku nak marah ni, tapi bila dah marah tu, bahaya2. kalau aku keluar suara, mesti meletup2 punya. pernah sekali masa ni aku mengamuk dalam shopping complex, kecoh abis. semua tengok aku. tak ada malu la masa 2, memang pada pendapat aku orang kedai tu salah pun. customer2 lain pun mengakui la kesalahan kedai tu masa tu. nasib baik la ayah aku ada, kalau tak, tak tau la apa jadi.

macam mana aku stopkan rasa marah? mula2 memang aku akan senyap je. tak boleh cakap, bahaya. memang aku luah semua, nada mesti tinggi, hati orang yang dengar mesti sakit, aku pun takkan bagi peluang orang cakap. kalau orang cakap pun aku tak boleh terima. jadi aku senyap je. kalau kat bilik, memang aku akan layan tidur je la. ni yang terbaik la aku rase. sebab aku ni marah kadang2 sebab emosi tak stabil masa tu. jadi lepas bangun tidur, insyaAllah semuanya kembali aman. itu la beberapa cara yang aku buat.

betul la sabda rasulullah :

"Apabila kamu marah,maka jauhilah orang yang kamu marahi,berubahlah
dari tempat kamu berdiri ketika marah,jika kamu marah dalam keadaan berdiri,
hendaklah kamu duduk,jika kamu marah dalam keadaan duduk,hendaklah
kamu berbaring"

sekarang ni aku kena la belajar sifat sabar. orang yang betul2 kuat bukanlah adalah orang yang boleh bersabar. kena la train diri aku start dari sekarang. nanti nak kerja, kalau tak sabar, tak hidup la aku kat hospital, dah ada keluarga, kucar-kacir la kalau tak ada sifat sabar.

wallahua'alam

4 comments:

Anonymous April 9, 2010 at 9:33 AM  

Bagus2..niat murni tu..mudah2an dipermudahkan Allah..

ibnu azman April 9, 2010 at 11:32 PM  

insyaAllah

Unknown April 10, 2010 at 12:27 AM  

ust ni mmg suke rendahkan dr.. niat murni tu

ibnu azman April 10, 2010 at 4:23 AM  

alhamdulillah...moga2 mmberi kbaikan buat sume

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman