orang muda yang hebat

assalamualaikum
setelah sekian lama aku tak update blog,akhirnya diberi kelapangan oleh Allah untuk menulis serba sedikit.

"kota konstantinopel akan ditakluki oleh orang Islam ketika mana pemimpinnya baik,tenteranya baik dan juga rakyatnya baik," Rasulullah SAW.

Sultan Murad yang pada ketika itu khalifah Islam pada zaman bani Uthmaniyah selalu memikirkan mengenai hadis ini. selalu ditanyakan berkenaan hadis ini kepada penasihat baginda yang juga ulama' (tak ingat) terkenal ditempatnya, adakah konstantinopel akan ditakluk oleh baginda. tetapi ulama' tersebut menjawab bukan baginda yang akan menakluk kota itu, malah anak baginda. tetapi pada ketika itu, sultan murad masih tidak dikurniakan anak. ulama' tersebut yang tinggi firasatnya memberitakan bahawa permaisuri baginda sedang mengandung. sultan murad cepat2 balik ke istana bagi mengesahkan berita tersebut. dipendekkan cerita, lahirlah seorang putera yang dinamakan Muhammad.

Muhammad pada ketika kecilnya hanya seperti kanak2 biasa yang lain. suka bermain dan tidak suka menuntut ilmu. hal ini merunsingkan sultan murad yang mengharapkan puteranya mengganti baginda kelak. perkara ini diadukan kepada penasihat baginda. pendekkan cerita lagi, baginda menghantar seorang ulama' yang garang bagi mengajar muhammad. cara tersebut memang berkesan. muhammad yang pada ketika itu berusia 7 tahun berkeinginan untuk belajar belajar ilmu agama daripada ulama'2 dan ilmu peperangan daripada ayah saudaranya(tak ingat nama) yang pada ketika itu merupakan ketua panglima perang.

ketika umur muhammad 16 tahun, muhammad telah diberi kepercayaan oleh sultan murad memangku tugas khalifah. ramai pimpinan lain yang tidak bersetuju dengan alasan muhammad masih muda dan tidak berpengalaman. tetapi ternyata jangkaan mereka meleset sama sekali. sultan muhammad berjaya memerintah dengan adil dan bijaksana. segala perkara dirujuk kepada ulama' dan majlis syura'. pada umur 19 tahun muhammad mengambil alih tugas khalifah sepenuhnya.

bab ni yang aku nk cerita sebenarnya. pada umur 16 tahun sultan muhammad al-fateh telah diberi kepercayaan memangku tugas khalifah. hebatnya pemimpin2 pada zaman dulu. ada lagi ke orang seperti sultan muhammad sekarang ni? kalau ada pun, tak diberi peluang. dulu, orang bebas untuk belajar tak kira umur. kini, semua diatur barat bagi melemahkan umat Islam. sistem pendidikan sekular yang melemahkan kita semua. kemampuan dilihat dengan umur, bukan kelebihan yang ada. orang yang berbakat besar akhirnya sama sahaja dengan orang yang sebaya dengannya. kalau no 1 dalam kelas, setakat dalam kelas sahaja kelebihan itu. tidak ada kelebihan langsung.

pernah aku mendengar perbualan rakan2 aku "sebab apa ye prof tu belum full prof lagi?".."muda lagi tu"..akhirnye, muda juga yang dijadikan alasan. hakikatnya malaysia belum merdeka. fikiran dan sistem2 yang ada di malaysia kebanyakan masih dipengaruhi oleh barat. inilah akibatnya pemimpin yang tidak menganggap Islam itu sebagai cara hidup.

"sesungguhnya aku amat ingin melihat umat islam dipimpin oleh seorang khalifah"

wallahu'alam

4 comments:

Tamar Ridzuan December 9, 2009 at 8:58 PM  

umur 7 tahun, ak pn xigt ak tgh buat ape..y ak tw, ak cm tgh memberontak, ayah n mak ak asik s0h ikut diorg g ngaji kitab je.. come on la..umur cmni adlh utk maen2 jer..ad ke s0h ak g blajar prkre2 'berat' cmtu...haha

umur 16 tahun..mse ni ak tgh amik spm rseny..tgh jihad tu..smart lh ak ni..haha..

umur 19 tahun..ak strt belajar erti CINTA y sebenar..hahaha...

umur 20 tahun, ak semakin menghampiri janji ilahi...tp stil xsedar2 lg..n stil x taubat2 lg..haih..

btw, nice artikel...kalo ko perincikn sket citer ni, ak rse lh kn, lg naek 'zouk' nye..hehe..

ibn azman December 9, 2009 at 9:12 PM  

haha..byak idea..xtau nk tulis ktne..berterabur kang..lgpn nk kene stdy.short case..haha..insyaAllah dlm post2 akan dtg...
jzkkk

ni'am December 25, 2009 at 6:53 AM  

environment...hmmm

Tamar Ridzuan January 7, 2010 at 9:04 AM  

environment ape niam?

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman