salam 'eidul adha

assalamualaikum
dah berapa tahun aku solat 'eidul adha di kampung aku.tapi isi khutbah tak ubah2 dari dulu.
raya jatuh pulak hari jumaat,memang smart.2 kali dengar khutbah isi sama.

aku lebih suka mendengar khutbah yang bukan sekadar ilmu semata2,malah berbentuk peringatan kepada umat kini.tapi,khutbah sedemikian semakin sukar untuk dicari.kebanyakannya ingin mengambil hati pemimpin2 1malaysia.perkara2 yang bersangkutan dengan kesalahan pemimpin didiamkan.

teringat aku pada kisah2 pemimpin2 hebat pada zaman dahulu.umar abdul aziz,salahuddin,hulagu khan,bahkan Rasulullah SAW..semuanya menerima teguran2 daripada rakyatnya dengan hati terbuka.tetapi kerajaan mereka tetap gilang gemilang.tidak seperti zaman kini.pemerintah tidak ditegur sedangkan negara tidaklah maju mana sangat.

bilakah negara malaysia akan mendapat pimpinan seperti itu?adakah aku sempat untuk hidup pada zaman tersebut?sesungguhnya aku ingin merasa kehidupan pada ketika dunia mengamalkan sistem khilafah.

wallauhu'alam

p/s : post kali ni macam ada 2 tajuk je.layan je la.aku tulis je apa aku nak tulis.tajuk pun lari.haha

0 comments:

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman