pilih jangan tak pilih


Bab memilih pasangan hidup tidak boleh diambil ringan. bahkan kita dianjurkan untuk serius dalam perkara ini. Rasulullah SAW menyuruh kita benar-benar serius dalam 3 perkara iaitu nikah, cerai dan ruju'.


Kita nak kahwin bukannya sehari dua, tetapi untuk sepanjang hayat, insyaAllah. Oleh itu, amatlah perlu untuk berhati-hati dan penuh pertimbangan dalam memilih pasangan hidup.

Anjuran ini semakin diabaikan oleh kebanyakan umat Islam. Mereka semakin terjerumus ke lembah maksiat seperti berzina dan ber'couple'. Sehinggakan mereka menikahi pasangannya tanpa memikirkan mengenai agamanya. Ada yang hanya memandang pada paras rupa sahaja. Ada yang melihat pada harta kekayaan semata-mata. Dan yang terbaru, memilih pasangan mengikut negeri (sahabat aku cakap ni).

Apa yang kita usahakan, makan itulah yang kita akan dapat. Cantik yan dicari,cantik la yang kita dapat. Tetapi sejauh manakah kecantikan atau harta itu bertahan? Adakah akan bawa kita ke syurga?

Yang terbaik adalah mengikut apa yang dianjurkan oleh syariat, iaitu berhati-hati, teliti dan penuh pertimbangan dalam memilih pasangan hidup serta menimbang anjuran-anjuran agama dalam memilih pasangan. Seperti dalam post aku sebelum ini, pemiliham calon zaujah membawa kesan kepada pendidikan anak-anak.

Wallahu'alam

0 comments:

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman