hebatnya dia

assalamualaikum...

kali ini aku nak menceritakan serba sedikit mengenai tokoh pejuang Islam yang amat aku kagumi.

Khalifah Umar bin Abdul Aziz

hidupnya penuh dengan kesederhanaan.walaupun hidup bukan pada ketika Rasulullah SAW masih hidup, tetapi gaya hidupnya sama seperti Rasulullah SAW.walaupun sudah bergelar khalifah,tetapi gaya hidup yang sederhana masih diutamakan.kebajikan rakyatnya dijaga dengan baik.

aku ingin membawa beberapa kisah yang menunjukkan betapa zuhudnya umar bin abdul aziz ini.

pidato khalifah umar bin abdul aziz sangat menarik dan mantap.tetapi,pada suatu hari,bukan sahaja pidatonya yang menarik perhatian,malah gerak-gerinya turut menarik perhatian.sedang khalifah sedang berpidato,kedua-dua tangannya mengibas-ngibas bajunya.padahal,gerakan itu langsung tidak masuk dengan pidatonya.setelah habis berpidato,barulah diketahui bahawa baju yang dipakainya baru dibasuh dan belum kering.disebabkan sudah tiada baju yang lain,maka dipakai juga baju itu.baju dipakainya dikibas supaya ia cepat kering.

Subhanallah,hebatnya umar abdul aziz.masih adakah pemimpin yang sebegini pada zaman kita ni?susah nak jumpa..bagi ak,masih ada.Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat.hidupnya dalam keadaan penuh kesederhanaan walaupun sudah hampir 20 tahun memegang jawatan sebagai menteri besar.aku nak menceritakan mengenai kehidupan Tuan Guru,tapi bukan sekarang.insyaAllah aku akan tulis pada masa akan datang.bukanlah tujuan aku untuk memasukkan isu politik.tapi,inilah realitinya.

insyaAllah masa akan datang aku akan masukkan lagi kisah-kisah menarik mengenai idola aku ini.

wallahu'alam

0 comments:

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman