tak tahu

assalamualaikum

apabila sesuatu organisasi ingin membuat keputusan, biasanya perjumpaan akan dilaksanakan. semua pihak akan mengeluarkan pendapat dan idea2 yang bernas. daripada mana perlu diambil contoh cara2 untuk membuat keputusan? perlulah dirujuk daripada Rasulullah SAW, para sahabat serta pamimpin2 agung.

jika dibaca novel2 sejarah islam (aku suka karangan abdul latip talib), rata2 mempunyai cara2 yang sama dalam membuat keputusan. (1)PASTI ada yang akan mengambil contoh daripada pemimpin2 Islam yang hebat. contohnya ketika tariq bin ziyad ingin memilih sebilangan kecil tentera untuk dibawa ke andalusia (kini sepanyol). cara yang digunakan sama seperti cara sultan salahuddin memilih pembaca khutbah di baitul maqdis. ada lagi ke pemimpin yang buat keputusan dengan cara begini. mesti ada yang mengatakan itu cara lama, sekarang dah tak pakai dah. walhal selalu diungkapkan oleh pemimpin2 yang berjaya "kalau kita ikut cara Nabi, tentu kita akan berjaya."

bagi pemimpin2 agung, semuanya (2) mempunyai ulama' yang akan memberikan pendapat. adakah kini para ulama' menjadi penasihat kepada pemimpin2 malaysia? teringat ak pada rintihan seorang ustaz sekolah aku dulu, "bila nk baca doa, panggil utz, bila nak baca yassin, panggil utz. tapi bila nk buat program pape,tak minta pandangan daripada utz." inikan pula peringkat pimpinan negara, semestinya pandangan ulama' amat diperlukan.

dikalangan pimpinan, segala apa yang tak puas hati diluahkan. contohnya ketika saidina abu bakar menjadi khalifah, banyak perkara yang dilakukan oleh khalid al-walid tidak disenangi oleh saidina umar. tetapi saidina abu bakar telah memberikan hujah yang relevan yang dapat diterima saidina umar. pada ketika saidina umar manjadi khalifah, khalid telah dipecat kerana 2 perkara. (a)orang ramai menjadikan khalid sebagai sebab mereka menang dalam peperangan. (b) dan juga khalid membahagikan harta2 perang sebelum medapat persetujuan khalifah. tetapi selepas kematian khalid, sambil menangis umar berkata," pemecatan khalid al-walid sebagai panglima perang merupakan 1 kesilapan. aku ingin menyerahkan kembali jawatan tersebut tapi kini dia sudah tiada." kalau sekarang panglima perang yang diragui kewibawaannya dikekalkan jawatan asalkan menyokong kuat pemimpin.

jika dilihat pada zaman sekarang, masing2 ingin mengambil hati para pemimpin sehinggakan perkara mungkar didiamkan. perkara yang ragu2 tidak dijelaskan dengan betul. semua risaukan dengan kedudukan masing2. jabatan agama yang ditubuhkan hanya untuk hal2 'agama'. sedangkan tiada yang dapat memisahkan Islam dengan cara hidup manusia.

apabila difikirkan situasi dalam kolej, sebenarnya tiada bezanya. bagi aku, amat sukat nak buat semua yang orang2 hebat lakukan. tapi sekurang2nya bolehlah difikirkan sesuatu kenapa keadaan umat islam kini tak berjaya sangat. bila aku melihat video klip mengenai tokoh2 islam yang berjaya dalam bidang yang diceburi, sering kali terlintas dalam otak aku,"masih adakah umat islam yang berjaya begini?kenapa perlu hanya mengenangkan yang silam sedangkan yang ada sekarang tidak mengambil iktibar daripada mereka?"

bukanlah niat untuk mengenakan sesiapa, sekadar perkongsian idea yang tak seberapa.

wallahu'alam

2 comments:

Tamar Ridzuan January 1, 2010 at 7:14 AM  

apsal tajuk entry ni 'tak tahu'??

ibnu azman February 19, 2010 at 4:35 AM  

sbb xtau nk ltak tajuk mende..haha

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman