urat-urat

assalamualaikum

sedikit perkongsian.

A British man came to Sheikh and asked, "Why is not permissible in Islam for 
women to shake hands with a man?"
The Sheikh said, "Can you shake hands with 
Queen Elizabeth?"
British man replied, "Of course not, there are only certain 
people who can shake hands with Queen Elizabeth"
Sheikh replied with a smile on his face:
"Our Women are Queens and Queens do not shake hands with strange 
men".

Dan semestinya gadis2 mukmin sepatutnye lebih mulia drpd queen elizabeth. islam trun ke dunia dengan meletakkan wanita ditempat yang tinggi berbanding status wanita dizaman jahiliyah.

tapi boleh dilihat kini, gadis2 sendiri yang meletakkan harga diri mereka di satu tempat y rendah. begitu dah sekali gadis2 mmperlihatkan aurat2 bahkan berbangga dengannya.

disekolah2 tak ditekankan bab aurat ni. sekadar menyuruh memakai tudung, baju kurung krana protokol, bkan kerana Allah.

zaman sekarang, sepupu yang sepatutnye bukan mahram dijadikan seperti adik beradik. abg kepada suami juga dibuat seperti adik beradik. 

sedangkan sudah diterangkan dengan jelas siapa mahram bagi setiap manusia.

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan, dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka, dan bertaubatlah kamu sekalian kepada allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." 
an-Nur : 31

jadi jelaslah ye. nak tau yakin x tutup aurat? kalau rase yakin bleh solat dengan pakaian y dpakai, insyaAllah ok la 2..=)

tutuplah aurat walau kat mana2 pun. jgn la kt masjid je, dlm usrah je, majlis2 keagamaan je. dan jgn la menutup aurat kerana manusia, sbb manusia xdpt bg papepun nnt. buatlah kerana Allah.

*perkataan gadis/wanita/perempuan kat atas bleh gnti ngan lelaki. xde hal pye. laki pun ad aurat jgak.

wallahu'alam

0 comments:

Post a Comment

mohd hafizuddin bin azman